Personvægten tal siger ikke meget om kroppens sundhed

Vælg en personvægt som kan tracke din fedtprocent og muskelmasse

For de fleste kan sommeren være en udfordring at komme igennem uden at lidt ekstra sul sætter sig på sidebenene. Nu er sen-sommeren ved at indhente os, og derfor er der nok mange, som igen begynder at spekulere i vægttab og sundhed.

En sand begynderfejl i denne jungle af begreber og metoder er udelukkende at benytte sin personvægt som målestok. De fleste badevægte giver dig blot en samlet kropsvægt at forholde sig til. Hvis du ønsker at leve sundere, må du have forståelse for din krops sammensætning. Derudover er der en lang række af parametrer, som kan påvirke tallet du ser på din personvægt.

Så let kan din personvægt lyve

Din personvægt medregner alt hvad din krop bærer på i din samlede vægt. Drikker du eksempelvis et stort glas vand lige inden, at du vejer dig, så kan det ses på vægten. Væskeudsving kan du til en vis grænse påvirke. Derudover er der parametre, som du ikke kan stille noget op imod ─ eksempelvis menstruationscyklus og svedeture. Det er desuden vigtigt at skrive følgende bag øret: Muskler vejer mere end fedt.

Track din vægt på flere måder

Din vægt alene afspejler ikke din krops sundhed. For at skabe et mere reelt billede af, hvordan din krop egentlig har det, må du tracke din sundhed på flere måder. Nogle personvægte kan fortælle lidt mere uddybende, hvad din vægt er baseret på. Eksempelvis findes der personvægte, som måler din fedtprocent og muskelmasse.

Fedtprocent

Hvis du ønsker et vægttab er det vigtigt at kende din fedtprocent – det er denne, som du bør arbejde for at mindske. Desuden er det vigtigt at være opmærksom på, hvor på kroppen fedtet sidder. Nogle områder er nemlig farligere end andre. Det er særligt fedtet omkring maven, som du bør være opmærksom på. Det skyldes, at de fleste organer sidder i maveregionen.

Muskelmasse

Førhen var det blot vigtigt at være tynd. I dag ønsker de fleste sig en stærk og sund krop. Hvis det er noget, du kan nikke genkendende til, så skal du kende til din muskelmasse. Desuden vejer muskler mere end fedt, hvorfor din personvægt nemt kan tegne et misvisende billede af din sundhed, hvis ikke du er opmærksom på din reelle muskelmasse.

Vej dig under samme forhold hver gang

Der er dog nogle forholdsregler, du kan tage dig, for at undgå de helt store udsving på vægten. Du bør f.eks sørge for at du vejer dig samme tidspunkt på dagen, hver gang du vejer dig. Således mindsker du risikoen for at indtagelse af væske og mad har den helt store effekt på din vægt. Mange vælger at veje sig om morgenen uden tøj på, for at sikre netop dette.