introduktion-til-linkbuilding

Tjen penge online – lær hvordan du laver linkbuilding

Vil du gerne tjene penge online samtidig med, at du kan arbejde hvor og når det passer dig? Så kan du her lære at lave online markedsføring, i form af linkbuilding for virksomheder.

Konceptet med linkbuilding er, at generere links fra andre hjemmesider, til din kundes site. Linket fungerer ligesom en reference og jo flere gode referencer en hjemmeside har, jo bedre vil den se ud i Google øjne. Der findes forskellige måder hvorpå du kan lave linkbuilding. Her får du to af de nemmeste metoder:

  • Submission linkbuilding – Let

  • Competitor linkbuilding – Mellem

Submission linkbuilding – Let

Denne type linkbuilding, er den nemmeste at komme i gang med. Idéen med submission linkbuilding er, at finde sider hvor du selv kan indsætte links. Eksempelvis har man på mange nyhedssider mulighed for at indsætte links i kommentarfeltet. Det er naturligvis vigtigt, at vinklen/kommentaren virker naturlig, ellers vil kommentaren højest sandsynligt blive fjernet af administratoren. hvis der ikke er et link ikon, når du skriver en kommentar, kan du forsøge dig med html koden:

<a href=”url”>ankertekst</a>.

Der findes også deciderede linkkataloger, hvor man uden problemer kan indsætte sine links. Det er dog vigtigt ikke at have for mange af disse links, pegende til samme hjemmeside, da det kan påvirke sidens linkprofil negativt i Googles øjne.

Har din kunde et CVR nummer, er der også rig mulighed for at oprette kunden i online virksomhedskartoteker, såsom Yelp og De Gule Sider. Her er der typisk indsætte links til virksomheden.

På Google kan du finde adskillige lister med sites, hvor det er muligt at lave submission linkbuilding.

Competitor linkbuilding – Mellem

Konceptet bag competitor linkbuilding er at kigge en given virksomheds konkurrent over skulderen – dem som har de gode placeringer på Google. Det gør du ved at tjekke hvor de har fået links fra gennem tiden. Du kan se andre hjemmesiders links på Ahrefs og Moz.

Idéen er så, at forsøge at få links fra nogle af de samme sites, som konkurrenterne har. Det kan være, at du kan tilbyde noget materiale (eksempelvis en guide), som er bedre end det de i forvejen har linket til. Du vil naturligvis også støde på submission links, men så kan du også få tilføjet dem til din liste.